Pokud by byly baterie standardizované a vyměnitelné, mohlo by k plnému "dobití" dojít během pár minut pouhou výměnou - jako u lahví s plynem :) Prázdné by se pak nabíjely na benzínce dle potřeby sítě.
Odpovědět0 0
To už zkoušeli dokonce několikrát, není to ekonomicky ani praktický a nikdo to nechtel.
Odpovědět0 0
Hmmm, nabíjet baterky kilometrama... To by měly zavést i benzínky, kilometry místo litrů...
btw, ještě by stálo za to uvést, kolik kilometrů se vejde do jedné fábie, pro srovnání...
Odpovědět1 2
podle dat v clanku se to da spocitat mne spis zarazi to silene cislo na vystupu 400/800V az 375A Stojan ktery zvladne vice aut ma dokonce 500 A .... uz vidim masove nasazeni EV s celoevropskou nabijeci siti a kdyz se u nabijecich stanic sejde vice vozidel.....bude tam urcite nejaky inteligentni omezovac maximalniho vykonu takze na zazracnych cca 200 km za 8 min muzeme rovnou zapomenout (mozna kdyby jsme dobijeli o pulnoci ..) :)
v dobach dovolenych to bude dobijeni rozhodne legrace kdyz uz ted u rychleho doplnovani paliva cekaji ridici ve fronte na stojan :D (doufam ze tohle EU silenstvi brzo vysumi a nekdo nahore se probudi takova sokova zatez na infrastrukturu je proste mazec)
Odpovědět4 1
Děláte z komára velblouda. Taková situace, kdy elektromobily budou takhle při dovolených čekat na nabití, nastane za mnoho desítek let. Nějaký větší podíl elektromobilů na trhu na trhu obecně nemůže nastat dříve než po roce cca 2040. To už tu budou mnohem lepší technologie, průběžné dobíjení a mnoho jiných, které tu zátěž rozloží do mnohem rovnoměrnější a nikoli nárazové zátěže.
Odpovědět1 3
tak europské mestá už banujú dízlové autá, a takýmto šialeným tempom zabanujú aj benzínové autá do 2025 :D asip80 má pravdu, infraštruktúra na to nieje vôbec pripravená.. len si predstavte že musíte prekopať celé mestá každých par rokov len pre pridanie dalších káblov, a pri špičkovom odbere (na obed/poobede) nám bude všetko kolabovať
Odpovědět2 0
Proč myslíte, že by to mělo kolabovat? Uvědomte si, že hlavní výhoda elektromobilu je v tom, že se dá nabíjet průběžně a pomalu. Nejprve si to budou kupovat především ti, kteří to mohou nabíjet např. doma přes noc. A pokud to mají každé ráno čerstvě nabité, tak rychlonabíjení budou potřebovat jen při opravdu dlouhých trasách. Např. já osobně bych na rychlonabíječku musel tak dvakrát za rok (pokud bych měl možnost to nabíjet doma). Si představte, že byste měl doma malou benzinku, kterou byste každou noc připojil a za hodinu by vám nalila do nádrže cca 0,3 litru benzinu/nafty. Jak často byste musel na benzinku a vytvářet špičkový odběr?
Když si to spočítáte, tak jeden elektromobil je ekvivalentem trvalé cca 350W zátěže. Takže pokud by se EV nabíjela výhradně 350 kW, tak by to znamenalo, že když se nabíjí jedno EV, pak se dalších tisíc EV v tu dobu nenabíjí. Dnes skoro nikdo v noci na benzinku nejezdí, takže jasně, že přes den je tam lidí dost. Když lidé budou "tankovat" i přes noc, tak je jasné, že přes den jich bude méně než dnes.
Např. Superchargery od Tesly v některých případech ani nejsou napojeny na klasickou elektrickou síť, ale mají solární panely a vlastní baterii (a počet takových se bude rozšiřovat). Nabíječky mají obvykle vlastní baterii, aby to vyrovnávalo ty požadavky na výkon.
Odpovědět0 1
- ohanet se prumernou trvalou zatezi je totalni nesmysl kdyz napr. pri kratke trase vysplha na 40-50kW (a ted si zapocti opravdu delsi trasu kolik spotrebujes za den a jak dlouho by jsi musel dobijet !!!)
- to je spise nevyhoda prubezne a pomalu kdyz to jde rychle a ted hned ;) to je jako pristavit si doma nadrz a nechat kapat benzin do nadrze ta tzv. vyhoda je omezeni dane technologie ;)
- opravdu dlouha trasa je pro EV trebas i cesta z Prahy do Hradce/Pardubic a zpete ..pro soucasne vozidla je to jen v podstate popojeti ve srovnani s EV :D
- prakticky priklad po navratu z cesty : zlato babicka potrebuje odvezt k lekari zajed pro ni >>> bohuzel to nejde musim nabijet aspon tri hodiny jinak by jsme nedojeli zpet domu
- zaver: takze nebudeme jezdit a budeme stale na nabijecce ;) o dalkovych trasach nebo intenzivnim jezdeni si muzeme nechat jen zdat tot vyhody EV pod taktovkou EU ;) odpoved na tvuj dotaz: jak casto budu muset na "benzinku" abych vytvoril spickovy odber ? >> pokazde kdyz budu potrebovat :) (navic je i velice pravdepodobne ze v momente co bude levnejsi cena za ujety km ze lide budou jezdit mnohem vice = vice spotrebovane energie = vice rychleho dobijeni = vetsi zatez na infrastrukturu ktera ma i v soucasnosti problemy s narazovym navysenim spotreby ktere je ve srovnani s masivnim nasazenim EV naprosto zanedbatelne ....
- lide tankuji benzin i v noci = rozumej kdyz je potreba a ne az bude pripraven nejaky kompenzacni meziclanek narazove vysokych odberu apod.(coz zvysuje cenu i ekologickou zatez)
- je jasne ze v prvopocatku kdy bude doslova max par tisic vozidel to nebude zadny vetsi problem pro infrastrukturu obzvlast pro vikendove ridice nebo jen pro ty co popojizdeji 10 km do prace a do obchodu .. omezeni se bude tykat max tech par jednotlivcu kteri si takovy vuz poridi.... kazda technologie ma sve vyhody i nevyhody nasilne potlaceni jedne bez adekvatni nahrady je totalni nesmysl ....
btw jen v malinkate CR je nekolik milionu aktivne pouzivanych vozidel jestli nas EU nuti na masovy prechod na EV a jeste to dotuje z nasich kapes tak je to proste spatne ted si predstav ze se sejde u "cerpaci" stanice nekolik kamionu a osobaku kteri navic "cerpanim" stravi mnohonasobne vice casu nez pri tankovani fosilniho paliva ;) (naprosto realny scenar ktery je navic umocnen vyrazne mensim dojezdem na jedno nabiti )
Odpovědět1 0
Podívej, ne každý jezdí každý den takové trasy, aby musel v jejím průběhu nabíjet (aby vyjel to, co si nabil pomalu průběžně např. přes noc, u obchoďáku, v práci,...). Příklad s babičkou je sice pěkný (neříkám, že nereálný), ale kolikrát ročně bude babička potřebovat akutně do nemocnice zrovna v ten okamžik, kdy se vrátíš z dlouhé cesty? Jasně, občas se to může stát a pak ta rychlonabíječka bude nutnost, to nikdo neříká, že ne, ale drtivou většinu času to budeš mít trvale nabito pomalým nabíjením. Proto případy akutní potřeby rychle to nabít budou zřídkavější než dnes. Takže ano, souhlasím s tím "pokazde kdyz budu potrebovat", vtip je ale v tom, že tato potřeba bude podstatně méně častá, když si tam každý večer trochu "doliješ" a ta nutnost rychlonabíjení se smrskne jen na ty dlouhé cesty, které prostě u většiny lidí nejsou každodenní. Dojezdy elektromobilů se stále zvyšují a dnes už to zdaleka není jen pod 200 km, spousta novinek se pohybuje někde kolem hranice 400 km.
Lidé tankují v noci naprosto minimálně (neříkám, že netankují, ale tankují málo). Znova, jde o to, že se to tankování přesune z dnešního stavu většiny rychlého tankování ve dne a minima v noci na větší část v noci (a pomalu). Takže se opět dostáváme k tomu, že přes den bude potřeba nárazového nabíjení mnohem méně častá. Tahač nebude ideálním prostředkem pro EV (to souhlasím), ale rozvážkový náklaďák, dodávka se klidně mohou nabít přes noc (a stabilizovat síť, protože je elektřiny nadbytek a dělá to dnes problémy) a pak bez nabíjení jezdit celý den kolem komína. Co se např. dívám na svoje záznamy z tankování, poslední potřebu rychle natankovat jsem měl v srpnu 2015 :-) Jinak by mi to vždycky pokrylo pomalé nabíjení. Pochopitelně, někdo jezdí více a pro toho současný EV není, nic proti tomu. Ale takoví lidé si také EV budou kupovat až tehdy, když to pro ně bude.
Pokud jde o tlak na EV, tak tady to samozřejmě musí proběhnout přirozeně, jinak bude průšvih. S násilným protlačováním EV vrcholně nesouhlasím, v tomhle se spolu naprosto shodneme. Nesmíme to tak protlačovat jako Norsko, kde kvůli tomu mají problémy. Když to proběhne normálně, tak lidé si budou kupovat EV až bude infrastruktura a nikoli naopak. Nelze očekávat, že bychom se na 10% elektromobilitu mohli dostat dříve než někdy okolo roku 2040 a poloviční zastoupení EV na našich cestách se dá čekat až někdy kolem roku 2050. Tudíž nejprve si EV budou kupovat bohatí lidé, kteří mají rodinný domek nebo mají přístup k nabíječce v práci nebo třeba v sídlištní novostavbě, která bude mít nabíječky v garážích. Normální člověk, který bydlí na sídlišti postaveném ještě za minulého režimu, se do EV hnát nebude.
Trvalá zátěž krásně ilustruje, kolik energie je potřeba. Nemohou se přeci nabíjet všechna EV nabíjet najednou. Vždyť ani spalovací auta nestojí na benzince v jednu a tutéž dobu všechna najedou, ale jezdí tam průběžně přes den (i noc). Pokud by se EV jen nabíjela a všecko v sekundě vyjela, musela by se každé z nich nabíjet 350 W (jinak by bylo nabité rychleji). Kdyby EV jezdila půlku času, tedy 12 hodin denně (nebo by stála, ale nenabíjela se) a druhou půlku se nabíjela, pak by se musela nabíjet 700W. To ale znamená, že zatímco půlka EV se nabíjí 700 W, druhá polovina se nenabíjí (jezdí nebo stojí mimo nabíječku), takže jsi opět na 350W zátěži na jedno EV. Když se EV bude nabíjet desetinu času, tedy se nabíjí desetina všech EV (s 3,5 kW na auto). Jenže když se takto nabíjí 10% EV, tak se 90 % z nich nenabíjí. Opět to máš 350 W na jedno EV.
Když budeš nabíjet 350kW, což je 1000krát více než průměr potřebný na auto, tak to znamená, že tvé auto 0,1% času prostojí na nabíječce (cca 8 hodin za rok) a v 99,9% času na ní není (8752 hodin za rok). To také znamená, že zatímco ty tam stojíš, tak tam nestojí 99,9% jiných aut. I pokud by tam byla nějaká špička, tak se třeba bude nabíjet 0,2 % aut a 99,8 % se nabíjet nebude.
Odpovědět0 0
- nejde jen o babicku to muze byt doslova jakakoliv nenadala situace a nebo i planovana ale kvuli "dlouhemu" dobijeni muze byt sakra problem >>> cim vice bude elektrovozidel tim vice to bude bezne a plno lidi dnes a denne jezdi dlouhe trasy ..nejen pracovne (vytizenost dalnic a ucpane silnice tomu dost napovida ;) ..ted si v kolone venku horko baterie na cca poslednich 50 km a zapni si do toho klimatizaci ;) ) ...EV je moznostmi vyuziti a jiste univerzalnosti stale okrajova zalezitost cim vice bude vozidel tim vice problemu bude vyplouvat napovrch protoze aktualne se tech par uzivatelu musi prizpusobovat temto vozidlum ..nemelo by to byt spise naopak ? :) a to ani nepocitam ze je to ekologicka katastrofa kvuli ktere se bude muset posilit a udrzovat cela infrastruktura coz je dalsi finacni a ekologicka zatez ...
papirove dojezdy v "eko" modu jsou pekna vec ale opet uplne mimo realitu az to dokaze ujet v plne zatezi 700km+ a doplnit za max. 5 minut u pumpy tak ok ;) opet jsme u toho ze tech papirovych dojezdu dosahneme pouze pokud se prizpusobime vozidlu ...
v noci a pomalu plati pro cast populace ktera opravdu popojizdi par km do prace a opet jsme zase u toho ze se musime prizpusobit a vyrazne zmenit navyky a omezit mobilitu aby jsme mohli jezdit ...a i kdyby jsme zprumerovali zatez tak pri provozu nekolika milionu vozidel jen na uzemi CR bude stale nutne prekopat infrastrukturu (minimalne tam kde je vysoka hustota obyvatelstva ...) ..rozvazkovy vuz atd. atd. je spatny priklad protoze jezdi cely den a tam proste aktualne nevydrzi a pak dlouho dobijet = ztrata zakazniku i zisku a vyssi naklady na personal a zazemi atd. situaci kde jde EV bez vetsich obtizi nasadit i v podnikatelskem sektoru je malo (cesta z/do prace pripadne jizda na nedalekou schuzku ci obed apod. tam je to OK ... )
v podstate souhlas az na to ze "dobijeci" EV vidim pouze jako okrajovou zalezitost a prechodne obdobi a investice do infrastuktury jako zbytecne mrhani (co je jeste vetsi extrem ze jsou dotovana na ukor vseho ostatniho ..pokud ma clovek o takove vozidlo zajem at zaplati plnou sumu = zdravy model) budoucnost vidim spise v EV apod. bez nutnosti dobijet a jednou za cas vymenit nejakou formu palivoveho clanku ... tusim ze do te doby nez bude 10% zastoupeni klasickych soucasnych EV tak vymysli neco lepsiho (smysluplnejsiho) tudiz mi soucasny az prehnany tlak pripada jako holy nesmysl ...
i na benzinkach se tvori fronty a to je cas na nacerpani naprosto minimalni a dojezd vs EV obrovsky ...klasicky model cca milion pracujicich prijede z prace domu a zacne nabijet >> skoro soucasne <<< :) ohledne hodnot potrebne energie bud vychazis z uplne minimalnich ujetych vzdalenosti nebo je umyslne podhonocujes potrebnout energii na dobijeni navic levnejsi cena za ujety km bude ve vysledku znamenat to ze lide zacnou vice jezdit a zmeni i styl jizdy na nesetrivy ;) ano kdyz se to zprumeruje ze soucasnych dat kdy nejsou EV rozsirena a bezny zpusob uzivani je omezeny na popojizdeni tak po rozlozeni na dlouhy casovy usek se na takove hodnoty muzeme dostat ..
i kratka spicka muze pretizit infrastrukturu to je proste nevyvratitelny fakt ..navic 350-500kW se tyka pouze jednoho nabijeciho stojanu !! takze se klidne v okruhu nekolika kilometru muze zvednou spotreba narazove i o desitky megawattu ! (
Odpovědět0 0
Pořád vycházíš ze špatných předpokladů.
1, Ano, rychlonabíječky budou potřeba v nenadálé situaci. Jak už jsem ale řekl, tyto nenadálé situace nebudou tak často potřeba, protože to budeš mít nabíjeno průběžně. A opět, elektromobily si budou pořizovat nejprve ti, kteří pro ně budou mít připravenu tu infrastrukturu. Takže ten, kdo bude jezdit denně 600km trasy, si EV kupovat nebude, takže vše to, co ho říkáš, ho ještě pěkných pár desítek let trápit nebude. Jednoduše proto, že to EV nebude mít. EV si budou kupovat nejprve ti, kterým jeho vlastnosti nevadí a vyhovují. Jinak řečeno, EV si nebude kupovat ten, kdo bude muset často nárazově vozit babičku do nemocnice nebo řešit jinou nenadálou situaci, ale ten, kdo ví, že domů obvykle přijede s polovinou baterky (takže vyřeší i tu nenadálou situaci). Řešíš problém, který neexistuje (pokud někoho nenapadne taková blbost jako ty EV nějak násilně finančně prosazovat).
2, To je přesně ono. V noci to budou nabíjet ti, kteří jezdí pár km a mají to kde nabíjet. Jde o to, že EV si bude kupovat ta část populace, o které mluvíš. Pro tu druhou to nebude problém, protože si EV ještě pár desítek let nekoupí. Já bych rychlonabíječku potřeboval naposledy v roce 2015, kdybych měl EV. Jenže nemám to jak nabíjet průběžně, takže jednoduše EV nemám. Je to prosté. Ti, kterým by vlastnosti EV dělaly problémy, jednoduše EV mít nebudou. Jednoduché, problém vyřešen, protože není zdroj problému (vlastnění EV u těch, kterým jeho vlastnosti nevyhovují při daném levelu infrastruktury). Pořád tentýž problém. Já už nevím, jak ti to říci. EV si ve většině případů nebudou kupovat lidé, kteří budou mít problém s jejich infrastrukturou. Problem solved.
4, Zase, základní problém je v tom, že předpokládáš, že všichni přijedou současně. Naprostý nesmysl. Ne každý jezdí autem a ne každý přijede v tutéž minutu a ne každý potřebuje každý den nabít celou baterku. Za další, kdyby to nabíjel třeba 50kW, tak to, co za den projel, má asi za 10 minut nabité. Takže pokud přijede někdo jiný už jen o 10 minut později, nijak ho to ten předchozí neovlivní, protože ten už uvolnil nabíjecí kapacitu. Pořád nejsi ochoten pochopit průměr. Pokud někteří přijedou z většího výletu, budou nabíjet hodně, ale průměr také říká o tom, že to současně znamená, že spousta lidí nejela nikam.
Jinak řečeno, řekněme, že ročně najedeš 20 tisíc km (tzn. 55 km denně). Při spotřebě cca 20 kWh/100km to je roční potřeba 4000 kWh. Rok má 365 dní, tedy každý den potřebuješ nabít v průměru jen cca 11 kWh. Ano, někdy pojedeš 300km výlet a budeš potřebovat nabít 60 kWh. Poněvadž je tvůj průměr 20 tisíc km, tak to ale současně znamená, že budou dny, kdy nenabiješ ani těch 11 kWh. A takhle se to vyrovná s ostatními (ne každý pojede 300km výlet zrovna v den, kdy ho jedeš i ty a už vůbec to nebudou všichni takoví připojovat v tu samou minutu). Pokud těch tvých denních 11 kWh budeš nabíjet 50kW výkonem, tak to máš nabité za cca 13 minut. Takže to, že ty připojíš nabíječku např. v 17:25, už nijak neovlivní toho, kdo ji připojí v 17:38 (protože ty už neodebíráš nic). Takže až takové nárazové výkony nebudou. Pokud to budeš nabíjet rychle, tak také ten požadavek na tvůj vysoký výkon rychle zmizí a uvolní místo dalšímu.
5, Proč myslíš, že to nabíjecí stojan bude brát ze sítě přímo? Nabíječky mají vlastní baterie, ze kterých to zčásti jede a ty se průběžně dobíjejí, aby to ty odběrové špíčky nedělalo. Opět tedy nesmysl. Nárazově se ti zvedne spotřeba o desítky megawattů? To jako, že v 7:59 po celém městě nikde ani noha, v 8:00 v celém městě najednou na každém stojanu elektromobil žadonící 350 kW a v 8:10 už zase ani noha? Ta spotřeba se ti bude také o desítky megawattů bude snižovat, protože to spousta lidí dobije. V zásadě půjde o relativně konstantní odběr, který jak už bylo řečeno, je ještě navíc vyhlazován tím, že to nejde vše přímo ze sítě, ale také z vyrovnávacích baterií (záleží na typu nabíječky).
Odpovědět0 0
Trochu odbočím od tematu članku Eletromobily jak všichni ti "ekologové" chválí a vyzdvihují CR žádné ekologické vozidlo není ono to vypadá strčím šňuru do zasuvky a to je čisté ale žáden z nich nevidí tu neekologickou výrobu baterii, tuny všech možnych zdraví škodlivých látek při vyrobě elektřiny v elektrárnach a hlavně likvidace milionu tun baterii po zhruba pěti letech, při nehodě ekologická katastrofa (nikdo neví se baterie zachovají co z toho bude vytékat několik hodin musí hasiči držet pod kontrolou) Proč není zdokonalován např. VODÍKOVÝ motor mimochodem vyvinutý heských pár desítek let, protože by státy potažmo velké korporace přišly o miliardy dolarů to nikdy nedopustí. Tak až jdou s tou ekologii do haj......
Odpovědět1 0
vodik sice vypada prima ale distribuce, vyroba, skladovani atd. je porad stale pomerne narocne/drahe ale se samotnymi vozidly by zas az na pocatecni cenu problem nebyl :)
Odpovědět0 0